W niedzielę 11 czerwca 2023 r. wszedł w życie wakacyjny rozkład jazdy pociągów, który uwzględnia efekty modernizacji polskiej kolei. Wielomiliardowe inwestycje w infrastrukturę, tabor i nowoczesne rozwiązania technologiczne to w rezultacie krótsze podróże na wielu trasach, więcej miast z dostępem do kolei i coraz wyższy komfort podróżowania
W woj. małopolskim zakończyła się budowa łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej. Dzięki inwestycji możliwy będzie sprawniejszy ruch kolejowy na trasie łączącej Małopolskę z woj. śląskim. Czas przejazdu między Krakowem a Bielskiem-Białą skróci się o ponad 10 minut.
Od 15 czerwca na trasę Tarnów – Muszyna powracają pociągi, a do Zakopanego od 22 czerwca wracają bezpośrednie połączenia kolejowe m.in. z Krakowa, Warszawy, Szczecina, Poznania i Gdyni. Wygodę w podróży zapewnią lepiej przygotowane dla pasażerów perony, w Szaflarach i Nowym Targu.
Nowa kolej w Krakowie
W Małopolsce, dzięki modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice poprawi się komfort i bezpieczeństwo podróży w całej aglomeracji. W obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, oficjalnie otwarto ostatni z trzech nowych mostów kolejowych przez Wisłę z torami aglomeracyjnymi. Przeprawa będzie służyć nie tylko podróżnym, ale także pieszym i rowerzystom. Wraz z otwarciem ponad 230 metrowych mostów uruchomione zostały nowe tory w centrum Krakowa na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Teraz pociągi mogą poruszać się czterema torami, co pozwoli rozdzielić ruch dalekobieżny i regionalny oraz prowadzić pociągi z większą prędkością.
— Otwieramy nowy rozdział szybkiego, efektywnego i bezpiecznego transportu kolejowego w Małopolsce. Dzięki pracom modernizacyjnym o wielobranżowym zakresie i wysokim stopniu złożoności linia kolejowa E30 spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa i zapewnia szybkie i punktualne połączenia, przyczyniając się do poprawy jakości życia mieszkańców i rozwoju gospodarczego regionu — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Oprócz nowych mostów nad Wisłą, w centrum Krakowa powstały także dwie estakady, które zastąpiły stary nasyp kolejowy dzielący miasto od połowy XIX wieku.
— Po 167 latach zlikwidowaliśmy przeszkodę, jaką stworzono w 1856 roku budując olbrzymi nasyp kolejowy. Tego nasypu już nie ma, w jego miejsce powstała znakomicie skonstruowana estakada, biegnąca w kierunku mostu na Wiśle. Symbolicznie łączymy więc Kraków po wschodniej i zachodniej części nasypu kolejowego, który już nie istnieje, ale także łączymy Kraków lewo i prawobrzeżny poprzez mosty i wraz z nimi kładkę pieszo-rowerową na Wiśle w układzie północ-południe — mówił szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej obejmowały przebudowę niemal 20 km torów między przystankiem Kraków Łobzów a podkrakowskim Podłężem. Dzięki inwestycji pasażerowie zyskali nowe i komfortowe przystanki Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki. Modernizacja linii średnicowej to znaczne ułatwienie komunikacji po Krakowie i Krakowskim Węźle Kolejowym.
Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF Łącząc Europę. Koszt inwestycji to ok. 1,2 mld zł.
Pociąg IC „Miechowita” przewiezie pasażerów z Krakowa do Piły
W nowym rozkładzie jazdy codziennie kursuje między Krakowem Głównym a Piłą Główną pociąg PKP IC „Miechowita”. Wyrusza ze stolicy Małopolski o 10:20. Po drodze zatrzymuje się w Miechowie, Częstochowie, Ostrowie Wielkopolskim i Poznaniu. W drugą stronę, z Piły wyrusza o 11:24, by po niecałych siedmiu godzinach przyjechać do Krakowa Głównego.
Źródło: PAP