Pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury odbyły się X Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W obradach ekspertów, naukowców i praktyków brd wziął udział m.in. Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) Konrad Romik oraz Dyrektor Biura Ministra Infrastruktury Maciej Michałowski. Słowo do uczestników kongresu skierował szef resortu infrastruktury i jednocześnie przewodniczący KRBRD, minister Andrzej Adamczyk
– Zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest jednym z priorytetów rządu. Naszą dbałość o to opieramy na trzech filarach. To inwestycje, edukacja i legislacja. Dzięki poprawie jakości dróg – rozbudowie tras jednojezdniowych do dwóch jezdni, dofinansowaniu dróg lokalnych, budowie nowych skrzyżowań, doświetlaniu przejść dla pieszych tragicznych zdarzeń jest mniej. Nieustannie, także za pośrednictwem mediów oraz organizując kampanie na rzecz poprawy brd, staramy się wpływać na pozytywne zachowania wszystkich uczestników ruchu drogowego i pokazujemy, jak opłakane skutki może mieć lekceważenie przepisów. Zmieniamy też prawo. Staramy się, aby w jak najlepszy sposób odzwierciedlało potrzeby i oczekiwania kierowców, rowerzystów oraz pieszych – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Minister A. Adamczyk zaznaczył, że w 2022 r. nastąpił wyraźny spadek liczby wypadków drogowych. W porównaniu do roku 2019, który był ostatnim rokiem przed wprowadzeniem obostrzeń w wyniku pandemii COVID-19, spadła znacząco liczba zabitych i rannych w tych zdarzeniach. Policyjne dane wskazują, że w tym okresie nastąpił spadek liczby wypadków o ok. 30 proc., liczba zabitych spadła o prawie 35 proc., a rannych w tych zdarzeniach było ok. 30 proc. mniej.
– Na polskich drogach ginie coraz mniej ludzi i mam nadzieję, że ten trend się utrzyma. Szczególnie cieszy mnie to, że znacznie zmniejszyła się liczba pieszych, którzy stracili życie w wypadkach. Tutaj spadek wyniósł 43 proc. – zaznaczył minister Andrzej Adamczyk.
– Zdajemy sobie sprawę, że to nadal o 1896 osób za dużo, dlatego stale prowadzimy działania, które realnie przekładają się na wzrost bezpieczeństwa na drogach w całym kraju. Nie da się nie dostrzec, jak wielki krok w dobrą stronę uczyniliśmy – dodał minister Adamczyk.
W 2002 roku było 5827 ofiar śmiertelnych na polskich drogach. Po 20 latach liczba ta zmniejszyła się niemal o 70 proc.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury