Małopolska notuje spektakularne odbicie w ruchu turystycznym, zwłaszcza jeśli chodzi o gości z zagranicy – tylko w okresie wakacyjnym ich liczba, w porównaniu z rokiem 2022, wzrosła aż o 150 procent. Swoistą bramą do całego województwa jest Kraków Airport, który 27 września obsłużył 7-milionowego pasażera
Optymistycznymi informacjami dotyczącymi błyskawicznej odbudowy potencjału krakowskiego lotniska i całego sektora turystycznego Małopolski po pandemii podzielił się Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport i jeden z gości specjalnych II Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki w Zakopanem.
„W historii krakowskiego lotniska to już trzeci raz, kiedy udało się osiągnąć taki wynik. Pozwala to szacować, że w 2023 roku mamy szansę, jako pierwszy port regionalny w Polsce, obsłużyć 9 milionów podróżnych” – powiedział Radosław Włoszek.
Siłą krakowskiego lotniska jest stale rozbudowywana siatka połączeń. #PROSTOzKRAKOWA można polecieć już do ponad 150 miejsc w 33 krajach, korzystając z usług 23 linii lotniczych. Tylko w 2023 roku na płycie tego największego lotniska regionalnego w Polsce i czołowego w naszej części Europy pojawiły się samoloty Turkish Airlines, Sun Express, Air Dolomiti, Air Serbia i Pegasus Airlines. Z kolei kilka dni temu największy w historii zimowy rozkład lotów z Krakowa, obejmujący 4 nowe połączenia do Belfastu, Fuerteventury, Memmingen i Tirany, ogłosiła linia lotnicza Ryanair.
„Stała rozbudowa siatki połączeń to element naszej szerszej strategii walki o tzw. klienta globalnego. Małopolska rywalizuje bowiem o turystów z wieloma innymi regionami, a czynnikiem decydującym o ich ostatecznym wyborze celu jest m.in. dostępność transportowa. Odważnie i z sukcesami wkraczamy na kolejne rynki, czego dowodem jest chociażby lawinowy wzrost liczby turystów z krajów arabskich, którzy odwiedzili w tym roku Kraków i całe województwo” – zauważył prezes zarządu Kraków Airport.
Fantastyczne wyniki legendarnego Kraków Airport rezonują na statystki całej Małopolski, którą do września 2023 roku odwiedziło już 16 milionów turystów – krajowych i zagranicznych. Oznacza to, że to województwo przyciągnęło co czwartą osobę spędzającą urlop w Polsce.
„Małopolska to jeden z najatrakcyjniejszych i najczęściej odwiedzanych przez turystów regionów w Polsce, a Kraków to najbardziej rozpoznawalna polska marka turystyczna na świecie. Podróżni z najdalszych zakątków świata, który dzięki Kraków Airport mogą dziś szybko i bezpiecznie dotrzeć do Małopolski, doceniają nie tylko piękno jej krajobrazów, ale także bogactwo tradycji, historii, smaków” – zaznaczyła Iwona Gibas z zarządu województwa małopolskiego.
Jest to o tyle istotne, że turystyka staje się coraz istotniejszą gałęzią całej polskiej gospodarki – turyści doceniają różnorodność naszego krajobrazu i wysoko oceniają swoje poczucie bezpieczeństwa podczas pobytu w Polsce. Przed branżą turystyczną stoją jednak duże wyzwania, związane m.in. ze zmianami klimatu czy sytuacją geopolityczną, o których w dniach 26-28 września dyskutowano podczas II Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki w Zakopanem. Gościem honorowym wydarzenia był Andrzej Duda, prezydent RP.
„Kluczem do sukcesu, rozumianego jako stały wzrost liczby turystów krajowych i zagranicznych, jest wielopoziomowa współpraca pomiędzy wszystkimi interesariuszami: instytucjami rządowymi, samorządowcami, hotelarzami, właścicielami punktów gastronomicznych, organizatorami transportu publicznego. Dzięki temu kolejne miliony gości będą mogły zakochać się w tym magicznym miejscu, jakim jest Zakopane, Kraków, cała Małopolska” – powiedział Radosław Włoszek.
Źródło: PAP MediaRoom